کلینیک نور

کلینیک بیماریهای نشیمنگاهی

کلینیک نور

کلینیک بیماریهای نشیمنگاهی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی چیست ؟ زگیل تناسلی توسط ویروس HPV در بدن به وجود می آید. این ویروس با تماس پوستی فرد آلوده منتقل می شود. زگیل تناسلی با رابطه جنسی منتقل می شود.

بدن اشخاصی که سیستم ایمنی قوی دارند ویروس زگیل تناسلی را به آسانی دفع می کند. با ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، ویروس بیماری زگیل تناسلی دفع نمی شود.

علائم زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی علائمی دارد که در صورت بروز هر یک از نشانه ها، می بایست برای درمان زگیل تناسلی سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

·        توده: وجود توده در پوست اطراف آلت تناسلی که اغلب بدون درد است یکی از علائم بیماری زگیل تناسلی است. توده ها یا زگیل ها در اندازه های مختلف و به صورت تکی یا خوشه ای رشد می کند.

·        سوزش و خارش: بیماری زگیل تناسلی همراه با خارش، سوزش و ترشح است.

·        خونریزی پس از ادرار: اگر در ابتدای ناحیه مجاری ادراری زگیل رشد کند، دفع ادرار همراه با خونریزی می شود.

·        خونریزی پس از رابطه جنسی: وجود زگیل تناسلی یکی از علت های خونریزی پس از رابطه جنسی است.

از دیگر علائم بیماری زگیل تناسلی خارش شکم، تخلیه واژن، خونریزی واژینال و خستگی ناحیه تناسلی است.”

علت بیماری زگیل تناسلی

علت بیماری زگیل تناسلی ویروسی، رعایت نکردن بهداشت فردی و رفتارهای جنسی پرخطر است.

·        رابطه جنسی با فرد آلوده بدون استفاده لوازم پیشگیری مانند کاندوم

·        استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری

·        رابطه جنسی در سنین پایین

·        استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده مانند حوله تن، روکش تخت و

عوارض بیماری زگیل تناسلی چیست ؟

بیماری زگیل تناسلی یکی از بیماری هایی است که به علت ویروسی بودنش، سخت مداوا می شود. در صورت دیر مداوا کردن بیماری، عوارض غیر قابل جبرانی مانند

·        سرطان دهانه رحم

·        سرطان مقعد

·        سرطان آلت تناسلی مرد

دارد. در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی هرچه صورت اقدام به درمان بیماری کنید.


  • کلینیک نور
  • ۰
  • ۰

برای درمان زگیل تناسلی از روش های خانگی و پزشکی استفاده می شود. در این مقاله درمان خانگی بیماری زگیل تناسلی را برای شما گردآوری کرده ایم. لازم به ذکر است درمان خانگی می بایست با مشورت پزشک متخصص انجام شود. بهبود بیماری با روش خانگی بستگی به شرایط بدنی بیمار و پیشرفت بیماری دارد.

·        ویتامین C

برخی از زگیل های تناسلی را با قرص ویتامین C می شود از بین برد. قرص ویتامین C را له کنید. قرص له شده را با چند قطره آب مخلوط کرده و روی زگیل ها بمالید. روی زگیل ها را 1 روز با پارچه استریل تمیز بپوشانید. این درمان ویروس بیماری را از بین می برد.

·        روغن درخت چای

روغن طبیعی درخت چای را با پنبه تمیز، روی زگیل ها بمالید. روزی 1 بار به مدت 30 روز این کار را تکرار کنید. با تکرار این درمان، زگیل های تناسلی به تدریج از بین می روند.

با مصرف این روغن گیاهی پوست نیز خشک می شود.”

·        سرکه سیب

برای درمان خانگی زگیل های تناسلی و حذف سلول های مرده پوست، از سرکه سیب استفاده کنید. پنبه ی تمیزی را به سرکه سیب آغشته کرده و روی زگیل های تناسلی بگذارید. پنبه را با چسب محکم کنید. بعد از گذشت 3 ساعت پنبه را بردارید. روزی 1 بار تا درمان، این کار را انجام دهید.

·        سیر

با خوردن سیر که ضد ویروس است بیماری زگیل تناسلی را درمان کنید. می توانید سیر را له کرده و مستقیم روی زگیل ها بگذارید.
به مدت 2 روز سیر را با باند روی زگیل ها ببندید. می توانید روی زگیل ها روغن ویتامین E بمالید، سپس سیر را روی زگیل ها به مدت 48 ساعت بگذارید.

·        پیاز

پیاز خاصیت ضد میکروبی دارد. پیاز را برش بزنید و روی برش پیاز، نمک بپاشید. پس از گذشت 12 ساعت عصاره پیاز گرفته می شود. عصاره پیاز را روی زگیل ها بمالید. می توانید از خود پیاز نیز برای درمان استفاده کنید. پیاز با افزایش جریان خون در بدن بیماری ها را درمان می کند.

·        آلوئه ورا

ژل گیاه آلوئه ورا را روی زگیل های تناسلی بمالید. این کار را تا درمان بیماری انجام دهید.

·        روغن پونه کوهی: پونه کوهی هم خانواده سبزی نعنا است. این گیاه برای دفع ویروس HPV و از بین بردن زگیل ها مؤثر است. بهتر است برای جلوگیری از سوزش، روغن را رقیق کرده سپس استفاده کنید.

·        زردچوبه

زردچوبه آنتی اکسیدان مفیدی است. این آنتی اکسیدان طبیعی، ویروس بیماری را از بین می برد. این گیاه پرخاصیت برای درمان سرطان رحم نیز مؤثر است.

·        ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان را خوب له کنید و روی زگیل های تناسلی بمالید.

·        پوست درخت بید

برای از بین بردن زگیل های تناسلی، استفاده از پوست درخت بید مفید است. قسمت داخلی پوست درخت بید را روی زگیل ها بگذارید و با باند ببندید.

·        جوش شیرین

جوش شیرین و روغن کرچک را با هم مخلوط کنید تا خمیری شوند. خمیر را روی زگیل ها بگذارید و با باند ببندید.

·        الکل

به مدت 30 روز الکل بهداشتی را روی زگیل های تناسلی بمالید. درمان بیماری در این روش به اندازه زگیل ها بستگی دارد.

·        لاک ناخن بی رنگ

لاک ناخن بی‌ رنگ را روی زگیل ها بزنید. صبح و شب ها این کار را تکرار کنید.

·        تخم گیاه کرچک

تخم گیاه کرچک را با عسل ترکیب کنید. مواد ترکیب شده را روی زگیل ها بمالید.

·        آب جو دوسر

نشستن در آب جو دوسر برای رفع درد و خارش زگیل ها مؤثر است.


  • کلینیک نور
  • ۰
  • ۰

زگیل تناسلی در زنان باردار روی دهانه رحم رشد می کند. بیماری زگیل تناسلی در دوران بارداری مشکلاتی را برای مادر و جنین به وجود می آورد.

زخم دهانه رحم بر اثر بیماری زگیل تناسلی به وجود می آید. مراقبت های دوره ی باردای برای درمان بیماری نتیجه ای ندارد.

بیماری زگیل تناسلی امکان زایمان زودرس و کاهش وزن جنین را در پی دارد. بهتر است قبل از اقدام به بارداری از سلامت خود مطمئن شوید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی به زائده گوشتی گفته می شود که در ناحیه تناسلی رشد می کند. زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی است. ویروس HPV بیماری، از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. با عدم درمان بیماری زگیل های تناسلی، شخص بیمار به سرطان واژن، سرطان دهانه واژن، سرطان آلت تناسلی مردان و سرطان مقعد مبتلا می شود.

تشخیص زگیل تناسلی در دوران بارداری

بیماری زگیل تناسلی در دوران بارداری با مشاهده زگیل ها، هنگام معاینه و پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی قابل تشخیص است. وجود سلول های بدخیم در پاپ اسمیر، بیماری زگیل تناسلی را مشخص می کند.

درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری

درمان دارویی برای بیماری زگیل تناسلی وجود ندارد. زگیل های تناسلی دوران بارداری اگر کوچک باشند و درد نداشته باشند، احتیاجی به درمان ندارند. اگر زگیل تناسلی بزرگ شود و ایجاد درد و ناراحتی کند، پزشک متخصص از روش های زیر برای درمان بیماری استفاده می کند.

·        فریز کردن زگیل تناسلی یا کرایوتراپی

·        درمان با لیزر

·        جراحی

درمان های زیر در دوران بارداری و شیردهی مناسب نیست:

·        پودوفیلین

·        پودوفیلوتوکسین

·        فلوروراسیل

·        آلدرا

·        تزریق اینترفرون

زایمان طبیعی بیماران زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در دوران بارداری برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند. اگر مادری به این بیماری ویروسی مبتلا باشد، نباید زایمان طبیعی داشته باشد. در برخی موارد زگیل تناسلی دهانه واژن را مسدود می کند. با تماس بدن کودک با بدن مادر هنگام تولد، کودک نیز به این بیماری مبتلا می شود. بهترین روش برای زایمان مادر مبتلا به بیماری زگیل تناسلی سزارین است.

پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی

پیشگیری از درمان بهتر است. در سن 9 الی 30 سالگی خود را واکسینه کنید. واکسن گارداسیل در 3 نوبت تزریق می شود. یکی از بهترین روش های پیشگیری، کنترل رفتارهای جنسی است.

آزمایش بیماری زگیل تناسلی

تست بیماری ویروسی زگیل تناسلی برای 3 دسته از خانم ها اجباری است.

·        خانم هایی که مبتلا به بیماری زگیل تناسلی نشده اند: اگر همسر خانمی مبتلا به بیماری زگیل تناسلی باشد. بهتر است تست بیماری زگیل تناسلی بدهد. اگر جواب پاپ اسمیر شخصی حتی مشکوک به ویروس HPV باشد، دکتر می بایست آزمایش های بیشتری را انجام دهد.

·        خانم هایی که قبلاً بیماری را داشته اند و اکنون قصد بارداری دارند: خانم هایی که قبلاً به بیماری زگیل تناسلی مبتلا بوده و درمان شده اند. اگر قصد بارداری داشته باشند، می بایست تست بیماری زگیل تناسلی را بدهند. قبل از دوران حاملگی با پزشک خود مشورت کرده و آزمایش های دقیق را برای سلامت خود و جنین تان انجام دهید. در غیر اینصورت تغییرات سلولی در دوران بارداری وخیم تر می شود.

·        خانم های باردار که سابقه بیماری را دارند: اگر قبل از انجام تست ویروس زگیل تناسلی باردار شده اید. در دوران بارداری به علت تغییرات سلول های دهانه رحم، می بایست تحت نظر پزشک باشید.

نکات مهم بیماری زگیل تناسلی

ضایعات زگیلی موجود در آلت تناسلی عامل پخش ویروس بیماری هستند. زگیل ها را می بایست با توجه به وضعیت بیمار از بین برد. زگیل هایی که روی پوست، قابل‌رؤیت هستند؛ و سریع تر درمان می شوند. متأسفانه زگیل هایی که در سطر زیر ذکر می کنیم، قابل رؤیت نیستند و درمان زگیل تناسلی مشکل است.

·        زگیل هایی که ریز هستند و غیر قابل رؤیت.

·        زگیل های داخل مجرای ادرار

·        زگیل های داخل واژن

·        زگیل های داخل مقعد

·        زگیل های موجود در چین و چروک پوست

·        زگیل های موجود در دهان کسانی که رابطه جنسی دهانی داشته اند.


  • کلینیک نور
  • ۰
  • ۰

1- مایعات بیشتری بنوشید

هر گونه مایعات می تواند به شما کمک کند بدنتان هیدراته شود، از جمله آب، آبمیوه، چای و سوپ ها. افزایش میزان مصرف آب به جلوگیری از بواسیر کمک می کند وهمچنین کمک میکند تا مدفوع را نرم نگه دارید. این باعث کاهش میزان فشار (زور زدن) برای دفع مدفوع می شود. اگر باردار هستید بهتر است روزانه حداقل 10 لیوان مایعات بنوشید تا مطمئن شوید که هیدراته شده اید.

کودکان به اندازه بزرگسالان نیاز به مایعات زیاد ندارند.

کودکان 1 تا 3 سالگی نیاز به 1 لیتر در روز دارند.

کودکان 4 تا 8 ساله نیاز به 1.2 لیتر در روز دارند.

کودکان 9 تا سن بلوغ نیاز به 1.5 لیتر در روز دارند.

2- در صورت داشتن اسهال مزمن یا یبوست برای جلوگیری از بواسیر با پزشکی متخصص صحبت کنید

اسهال شدید و یبوست می تواند خطر ابتلا به هموروئید را افزایش دهد. اسهال باعث می شود که شما زمان بیشتری را در توالت صرف کنید و باعث می شود بیشتر ناحیع مقعد خود را تمیز کنید (که خود باعث حساسیت درناحیه مقعد می شود). یبوست باعث می شود که شما بیشتر تحت فشار قرار بگیرید تا دفع مدفوع داشته باشید و حرکات روده شما را سخت تر می کند.

اگر اسهال و یبوست متناوب دارید، برای جلوگیری از بواسیر، ممکن است نیاز به معاینات و آزمایش های گسترده تری برای درمان داشته باشید.

3-تخلیه ی روده هایتان را به تاخیر نیندازید !

برای جلوگیری از بواسیر، به محض اینکه احساس نیاز به دستشویی رفتن را داشته باشید، از دستشویی استفاده کنید. تاخیر در دفع مدفوع می تواند مدفوع شما را سفت تر کند. این باعث می شود که آنها به سختی عبور کنند و شما را تحت فشار قرار دهند. از آنجا که تنش می تواند باعث ایجاد هموروئید شود، این خطر مبتلا شدن شما به بواسیر را افزایش می دهد.

سعی نکنید حرکات روده را نگه دارید ! به محض اینکه توانستید، خودتان را به دستشویی برسانید.

4- اجتناب از فشار برای دفع مدفوع

 اگر احساس میکنید که میخواهید دفع مدفوع انجام دهید اما نمیتوانید، بهتر است که بلند شوید و کمی راه بروید. این کار میتواند جوابگو باشد. اگر در هنگام دفع مدفوع زور میزنید به ویژه وقتی که نفس خود را حبس کرده اید، احتمال مبتلا شدن خود به هموروئید را افزایش داده اید.

زور زدن برای دفع مدفوع نشانه ای از یبوست است. اگر اغلب خود را در معرض فشار برای دفع مدفوع قرار می دهید یا اگر قادر دفع بیش از 3 بار در هفته نیستید، به منظور جلوگیری از بواسیر حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. آنها می توانند شما را در تشخیص یبوست و گزینه های درمان کمک کنند.

جنبش، مانند پیاده روی، می تواند به شما در دفع راحت مدفوع کمک کند. اگر این کار جواب نداد، با پزشک خود در مورد مصرف نرم کننده مدفوع صحبت کنید که می تواند حرکت های روده شما را راحت تر کند.

5-به محض پایان کار توالت را ترک کنید

خواندن مجله و یا بازی کردن با گوشی همراه یک روش معمول برای گذر زمان است. با این حال، اجازه ندهید که این سرگرمی ها شما را در توالت نگه دارد. ماندن زیادی در توالت می تواند ناحیه مقعدی شما را تحت کشش قرار دهد و خطر ابتلا به هموروئید را افزایش دهد.

در صورت تمایل به خواندن مجله، بازی با گوشی و... در توالت، اجازه ندهید تا شما را بیش از حد لازم در توالت نگه دارد.

اگر شما در معرض یبوست هستید، پزشک ممکن است توصیه کند که برخی از سرگرمی ها را به توالت برده تا شما را سرگرم کرده و به شما کمک کند حوصله تان سر نرود.اما با این حال، به طور کلی بهتر است که بیش از 10 دقیقه در توالت نمانید.

6- پیشنهاد می شود یک وان آب گرم برای ناحیه ی مقعد مهیا کنید

حمام نه تنها در صورت داشتن هموروئید آن را تسکین می دهد ، بلکه به پیشگیری از مبتلا شدن به آن کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که آب شما گرم است و نه داغ که می تواند پوست شما را تحریک کند.

 حداقل 20 دقیقه در وان خیس بخورید.

شما همچنین می توانید نمک های اسپوم را به حمام خود اضافه کنید.

7- از دستمال مرطوب به جای دستمال توالت به استفاده کنید

دستمال مرطوب یک گزینه خوب برای جلوگیری از بواسیر است اگر شما در معرض سوزش(در ناحیه مقعد) و هموروئید هستید. آنها مقعد را بهتر از دستمال توالت پاک می کنند. علاوه بر این، آنها در ناحیه مقعد ملایم تر هستند، سوزش را کمتر کرده و حتی اگر شما در حال حاضر نیز مبتلا به هموروئید هستید دستمال مرطوب مناسب تر از دستمال خشک است. فقط قبل از استفاده مطمئن شوید که حتما بدون الکل بوده و معطر نباشد زیرا باعث تحریک ناحیه مقعدی می شود.

در صورتی که در معرض هموروئید هستید، ناحیه مقعد خود را پاک کنید. این به شما کمک می کند که ناراحتی خود را به حداقل برسانید و سریعتر بهبود بخشید. روزانه مقعد خود را با صابون و آب گرم شستشو دهید.

اطمینان حاصل کنید که صابون که برای تمیز کردن ناحیه مقعدی استفاده می کنید، عطر و یا الکل ندارد.

8- ورزش برای حداقل 30 دقیقه در روز

 علاوه بر اینکه به سلامتی و حفظ وزنی سالم به شما کمک کرده ، ورزش روزانه به شما برای دفع راحت تر مدفوع و جلوگیری از بواسیر و یبوست کمک می کند. علاوه بر این به شما کمک می کند تا فشار بر روی رگ های مقعد کاهش یابد و این خود یعنی کاهش خطر ابتلا به هموروئید.

در اینجا چند گزینه برای شما پیشنهاد میکنیم :

پیاده روی

دویدن

رقص

ایروبیک

شنا کردن

کلاس های باشگاه گروهی

یوگا

9- اجتناب از نشستن برای مدت زمان طولانی

 نشستن بر رگهای ناحیه مقعد شما فشار می آورد. فشار می تواند باعث ایجاد هموروئید شود. اگر بخاطر شغل یا تحصیلتان باید زیاد بنشینید، برای جلوگیری از بواسیر هر نیم ساعت یکبار بلند شوید و کمی قدم بزنید.

10- از بلند کردن وسایل سنگین اجتناب کنید

این که شما اشیاء یا وسایلی سنگین را بلند می کنید، بر تمام بدن شما تاثیر می گذارد و این شامل رگه هایی در که ناحیه مقعد شما هستند نیز می شود. تنش زیادی می تواند باعث ایجاد هموروئید یا افزایش آن شود.

وقتی که شما نیاز به حرکت جسمی سنگین دارید،به منظور جلوگیری از بواسیر از دیگران برای جابجایی کمک بخواهید.

11- توصیه شده در روز مقداری فیبر بخورید.

خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا به تسهیل مدفوع کمک می کند. خوردن غذاهایی با فیبر بالا یک روش ساده برای کاهش احتمال مبتلا شدن به هموروئید است.

موارد زیر دارای فیبر بالا هستند:

توت ها و دیگر میوه ها، به خصوص آنهایی که دارای پوست های خوراکی هستند مانند سیب و انگور.

سبزیجات برگ سبز مانند کولارد (نوعی کلم)، خردل و چغندر.

سبزیجات دیگر مانند کلم بروکلی، اسفناج، هویج، گل کلم، کلم بروکسل، کنگر فرنگی و لوبیا سبز.

لوبیا و سایر حبوبات مانند دریایی، گاربانزو، پینتو، لیما و لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی همچنین عدس و نخود.

تمام غلات غیر پردازش شده. یک قاعده ساده این است که اگر رنگ غلات ، روشن یا سفید باشد، احتمالا غلات پردازش شده است. غلات گرانولا دارای بیشترین فیبر هستند. اگر شما در حال خرید غلات هستید، برچسب  بر روی جعبع را بخوانید تا اطمینان حاصل شود که غلات با فیبر زیاد را انتخاب کرده اید.

دانه ها و آجیل ها مانند کدو تنبل، کنجد، آفتابگردان، یا دانه های کتان (تخم کتان)، و همچنین بادام، گردو و پونه گردو.

توصیه می شود تا سن 50 سالگی  روزانه 25 گرم فیبر برای زنان و 38 گرم برای مردان باشد. برای افراد بالای 50 سال، توصیه های فیبر برای زنان به 21 گرم و برای مردان 30 گرم است.

12- اجتناب از غذاهای مشکل ساز

در حالی که غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند می توانند به جلوگیری از بواسیر کمک کنند، اما یکسری از مواد غذایی ممکن است موجب بروز آنها شوند.

سعی کنید از "مواد غذایی بی خاصیت" مانند چیپس ها و دیگر نوشیدنی های ناسالم تا حد امکان استفاده نکنید. این یک انتخاب خوب است به طور کلی، اما هنگامی که شما فرآورده ای بی خاصیت یا شور می خورید، خطر ابتلا به هموروئیدها را افزایش می دهید.

از خوردن غذا و فرآورده های "تند" اجتناب کنید.

راهکار های پیشنهادی بالا به منظور جلوگیری از بواسیر بوده تا نیاز به درمان بواسیر نداشته باشید.

منبع : how wiki


  • کلینیک نور